Dr. des. | Tandem-Professur

Tel. +49 (0) 6131 – 628 – 1266

jan.lutteroth(at)hs-mainz.de

Zur Person

Jan Lut­teroth is an art and archi­tec­tural his­to­rian spe­cia­li­zing in the field of digital 3D recon­struc­tion, docu­men­ta­tion and visua­liz­a­tion of cul­tural heri­tage. Since 2012, he has been rese­ar­ching and since 2019 tea­ching at the Insti­tute of Art History at the Ludwig-Maxi­mi­lians Uni­ver­sität in Munich. After his Magister in art history in 2012 and a Master in Cul­tural Heri­tage Pro­tec­tion Stu­dies he finished a one year fel­low­ship at the KU Leuven in 2014. From 2014 until 2016 he worked as a sci­en­tific rese­ar­cher at the Herder Insti­tute for His­to­rical Rese­arch on East Cen­tral Europe. In 2019 he coor­di­nated a rese­arch pro­ject in part­nership with the Staat­liche Schlösser und Gärten Baden-Würt­tem­berg. Bet­ween 2020 and 2022 he was a sci­en­tific rese­ar­cher at the Corpus der baro­cken Decken­ma­lerei in Deutsch­land at the Ludwig-Maxi­mi­lians Uni­ver­sität in Munich where he defended his Dis­ser­ta­tion on the munich residence.

He is a member of the Digital 3D-Recon­struc­tion Working Group in the Digital Huma­nities in German-spea­king Region Asso­cia­tion and of the DFG Rese­arch Net­work: Digital 3D Recon­struc­tions as Tools of Archi­tec­tural His­to­rical Rese­arch. In 2022 he started as a Junior Pro­fessor for Com­puter Sci­ence and Visua­liz­a­tion in Archi­tec­ture at the Hoch­schule MainzUni­ver­sity of App­lied Sci­ences Mainz in asso­cia­tion with the Herder Insti­tute for His­to­rical Rese­arch on East Cen­tral Europe. His inte­rests include Vir­tual Rese­arch Envi­ron­ments, semantic data mode­ling, (Heritage/​Historic) Buil­ding Infor­ma­tion Mode­ling, 3D mode­ling, docu­men­ta­tion and visua­liz­a­tion stan­dards for digital 3D recon­struc­tion of cul­tural heritage.

Cur­ri­culum Vitae

2022 Pro­mo­tion an der Ludwig-Maxi­mi­lians Uni­ver­sität Mün­chen (Dis­pu­ta­tion 2022)
2020 – 22 Wis­sen­schaft­li­cher Mit­ar­beiter und Dok­to­rand am Aka­de­mie­pro­jekt: Corpus der baro­cken Decken­ma­lerei in Deutschland
2019 Wis­sen­schaft­li­cher Mit­ar­beiter an der LMU Mün­chen in Koope­ra­tion mit den Staat­li­chen Schlös­sern und Seen Baden-Würt­tem­berg, Kul­tur­lie­gen­schaften 4.0
2018 Mit­glied des DFG-Netz­werk: Digi­tale 3D-Rekon­struk­tionen als Werk­zeuge der architekturge­schichtlichen Forschung
2014 – 2016 Freier wis­sen­schaft­li­cher Mit­ar­beiter am Herder-Institut für his­to­ri­sche Ost­mit­tel­eu­ro­pa­for­schung, Dritt­mit­tel­pro­jekt: Vir­tu­elle Rekon­struk­tionen in trans­na­tio­nalen For­schungs­um­ge­bungen – Das Portal: Schlösser und Park­an­lagen im ehe­ma­ligen Ostpreußen
2014 For­schungs­auf­ent­halt an der KU Leuven (Prof. Dr. Krista De Jonge)
2012 Master in Cul­tural Heri­tage Pro­tec­tion Stu­dies, Asso­cia­tion for Rese­arch into Crimes against Art
2012 Magister in Kunst­ge­schichte an der Ludwig-Maxi­mi­lians Uni­ver­sität München
2007 – 2012 Stu­dium der Kunst­ge­schichte und klas­si­schen Archäo­logie an der Ludwig-Maxi­mi­lians Uni­ver­sität München

Arbeits­schwer­punkte

• Digi­tale Bau­for­schung und Denkmalpflege
  • Digi­tale 3D-Rekon­struk­tion von Baudenkmälern
  • Digi­tale 3D-Model­lie­rung und Visualisierung
  • Vir­tu­elle For­schungs­um­ge­bungen für objekt-basierte Forschung
  • Doku­men­ta­ti­ons­stan­dards und Datenmodellierung

Publi­ka­tionen

Mono­grafie

• Jan-Eric Lut­teroth: Die Münchner Resi­denz im Gefüge der Stadt als kom­men­tierte 3D-Rekon­struk­tion. Eine Ana­lyse der räum­li­chen und funk­tio­nalen Ent­wick­lung zwi­schen 1467 und 1614. LMU Mün­chen, unver. Dis­ser­ta­tion, 2022.

Auf­sätze (Aus­wahl)

• Blog­bei­trag: Venedig in Mün­chen – Der ver­ges­sene Archi­tekt der Münchner Resi­denz: Hans Krumpper
  • Frieder Lei­pold, Jan Lut­teroth: Schloss Wei­kers­heim in 3D. Neue Zugänge zur Archi­tek­tur­ge­schichte der nord­al­pinen Spät­re­nais­sance, in: Ste­phan Hoppe, Hubert Locher, Matteo Bur­ioni (Hrsg.): Digi­tale Raum­dar­stel­lung: Barocke Decken­ma­lerei und Vir­tual Rea­lity, Heidelberg.
  • Blog­bei­trag: Das Drei­ecks­schloss des Grafen Wolf­gang in Wei­kers­heim – Revi­sion einer alten kunst­his­to­ri­schen Hypo­these mit Hilfe digi­taler Methoden.
  • Piotr Kuro­c­zyński, Carsten Neu­mann, Oliver Hauck, Torsten Veit, Jan Lut­teroth: Schloss Fried­rich­stein und das Pro­jekt „Vir­tu­elle Rekon­struk­tionen in trans­na­tio­nalen For­schungs­um­ge­bungen – Das Portal: Schlösser und Park­an­lagen im ehe­ma­ligen Ost­preußen“, in: Kilian Heck, Chris­tian Thie­le­mann (Hg.), Fried­rich­stein – Das Schloss der Grafen von Dön­hoff in Ost­preussen, Deut­scher Kunst­verlag, Mün­chen, 2019,  S. 323 – 343.
  • Ste­phan Hoppe, Jan Lut­teroth: Schloss Fried­rich­stein 2.­0 – Von digi­talen 3D-Modellen und dem Spinnen eines seman­ti­schen Gra­phen, in: Kuro­c­zyński, Bell, Dieck­mann (HG.) Com­pu­ting Art Reader. Ein­füh­rung in die digi­tale Kunstgeschichte.
  • Jan Lut­teroth: Vir­tu­elle 3D-Rekon­struk­tion in der Resi­denz­for­schung, in: Aka­demie Aktuell. Zeit­schrift der baye­ri­schen Aka­demie der Wis­sen­schaften. 01/​2016.
  • Piotr Kuro­c­zyński, Oliver Hauck, Daniel Dworak, Jan Lut­teroth: Vir­tual museum of des­troyed cul­tural heri­tage – 3D docu­men­ta­tion, recon­struc­tion and visua­liz­a­tion in the semantic Web, in: [Виртуальная археология – эффективность методов: материалы Второй Международной конференции. Изд-во Государственного Эрмитажа, 2015] Pro­cee­dings of the 2nd Inter­na­tional Con­fe­rence on Vir­tual Archeo­logy, The State Her­mi­tage, St. Petersburg/​Russia, pp. 54 – 61.

Vor­träge und Präsentationen

• Gemeinsam mit Ste­phan Hoppe und Piotr Kuro­c­zyński: Digi­tale 3D-Rekon­struk­tionen; Vor­trag auf der „Com­pu­ting Art. Eine Sum­mer­school zur digi­talen Kunst­ge­schichte“, Hei­del­berg Col­la­bo­ra­tory for Image Pro­ces­sing (HCI), Ruprecht-Karls-Uni­ver­sität Hei­del­berg, 01./02.10.2015

Port­folio